Zundert Floreert gaat door: samenwerking verlengd tot 2030
De partners van Zundert Floreert hebben op 22 juni het convenant verlengd tot 2030. Gemeente Zundert, provincie Noord-Brabant, waterschap Brabantse Delta, Coöperatieve Vereniging Treeport Zundert, ZLTO Zundert-Rijsbergen en de Dorpsraden zetten hun samenwerking voort. Ook sluiten 4 nieuwe partners aan: Brabants Particulier Grondbezit, Staatsbosbeheer, Brabants Landschap en Natuurmonumenten. Samen blijven zij werken aan een vitaal buitengebied in Zundert.

Kop omhoog, handen uit de mouwen, armen uitgestrekt
Zo nodigen we in Zundert overheden, terreinbeheerders en inwoners uit om samen met ondernemers te floreren. Het staat in de droom die alle partners van Zundert Floreert samen schreven. In het buitengebied van de gemeente Zundert zijn er maatschappelijke opgaven die geen enkele partij alleen kan oplossen. Daarom werken sinds 2022 inwoners, ondernemers en overheden samen aan plannen die goed zijn voor initiatiefnemers én voor de omgeving. Die samenwerking krijgt nu een vervolg, omdat de opgaven groot blijven.
Water en landschap blijven belangrijke thema’s
In de nieuwe samenwerkingsperiode gaat het programma Water in Balans door, met projecten die zorgen voor een betere balans tussen te veel en te weinig water in het gebied, zowel grond- als oppervlaktewater. Daarnaast onderzoeken de partijen de mogelijkheden voor een nieuw programma: Levend Landschap. Dit programma richt zich op een sterker landschap en meer in Zundert.
“Door samen te werken, zetten we stappen vooruit. Bijvoorbeeld met het onderzoek, geïnitieerd vanuit de agrarische sector, naar productieve bufferstroken. Dat is goed voor water én biedt nieuwe verdienmodellen.”
Karin van den Berg, lid dagelijks bestuur waterschap Brabantse Delta
Samen aan de slag met goede ideeën
De kracht van Zundert Floreert is dat goede ideeën al vroeg met elkaar worden besproken. De partners bekijken samen of plannen haalbaar zijn en zoeken naar mogelijkheden. Zo weten initiatiefnemers sneller waar ze aan toe zijn en kunnen kansen eerder worden benut. Zo werd bijvoorbeeld Hofstede aan de Dreef gerealiseerd.
“De ondertekening van dit convenant laat zien hoe we in Brabant werken: samen met het gebied bouwen aan een sterke balans tussen water, bodem, natuur en landbouw. Door kennis en initiatieven te bundelen, kunnen we stappen zetten richting een toekomstbestendig buitengebied. Zundert laat zien dat die aanpak uitstekend werkt. We gaan dan ook met vertrouwen door op de ingeslagen weg.”
Saskia Boelema, gedeputeerde provincie Noord-Brabant
Van pilot naar groenblauwe gebiedsgerichte aanpak
In 2018 startte in Zundert de pilot ‘Vitaal Buitengebied’, met opgaves zoals leegstand en ondermijning. Na succesvolle oplevering van de pilot medio 2022 is het gebiedsproces doorgegaan als ‘Zundert Floreert’ onder de vlag van de groenblauwe gebiedsgerichte aanpak. Maar wel met een geheel eigen werkwijze, op z’n Zunderts. Een gemeenschappelijke droom in 7 deelgebieden vormt de basis voor uitvoeringsinitiatieven die vanuit een collectief van dorpsraden, ondernemers, belangenorganisaties en overheden dienen te ontstaan. Inmiddels is het gebiedsproces doorontwikkeld naar een gebiedsgericht uitvoeringsprogramma en richt de inzet vanuit de gebiedsgerichte aanpak zich vooral op het deelgebied “Tussen Buis en Moeren” (Oude Buise Heide).
Heb je een vraag of wil je iets laten weten?
Stel je vraag of deel je ideeën of tips via het formulier.