Veelgestelde vragen stikstof Ulvenhoutse Bos
Het afsluiten van de Huisdreef voor gemotoriseerd vervoer is een ingrijpende maatregel. Dat begrijpen we. We doen dan ook eerst onderzoek. We kijken hierbij naar wat het oplevert om de weg voor gemotoriseerd vervoer af te sluiten, met name op het terugdringen van de hoeveelheid stikstof en de verstoring in het bos. Maar net zo belangrijk zijn de voor- en nadelen van deze afsluiting voor aanwonenden en betrokkenen. Er moet balans zijn tussen de kosten en de baten. We onderzoeken ook wat de afsluiting van de Huisdreef kan doen met andere verkeersstromen.
Vanuit de Brabantse Ontwikkelaanpak Stikstof (BOS) 2.0 en landelijke aanpak wordt een reductie van 450 mol per hectare per jaar verwacht voor het Ulvenhoutse bos.
We verwachten dat alle maatregelen samen bijdragen aan de vermindering van 65 mol aan stikstof. Dit is exclusief de A27 en eventuele agrarische grondverwerving. En exclusief de effecten van de Brabantse Ontwikkelaanpak Stikstof (BOS) 2.0.
Dat verschilt per habitattype. Het meest gevoelige type kan niet meer dan 1.077 mol per hectare per jaar aan, het minst gevoelige zit op ongeveer 1.900 mol per hectare per jaar.
Gemiddeld genomen is dat 2.360 mol per hectare per jaar.
Uit de AERIUS Monitor blijkt dat de woningen dicht bij het bos een relatief grote bron zijn van de lokale stikstofneerslag in het bos. Bij te onderzoeken maatregelen kijken we naar mogelijkheden zoals het stoppen met of verminderen van het gebruik van aardgas. Ook nieuwe technieken op het vlak van verduurzaming nemen we mee.
Het effect van de bomenkap op de (lokale) stikstofopname is niet gemeten. Wel is het zo dat niet alleen bomen, maar ook andere planten CO2 vasthouden. Een grotere biodiversiteit (De verscheidenheid aan leven in een bepaald gebied) en herstel van het natuursysteem kan zelfs meer opleveren wat betreft stikstofopname.
Het grootste deel van de stikstofneerslag in het Ulvenhoutse Bos komt van ver weg. De landbouw speelt hier een grote rol in. Het aandeel van de landbouw in een straal tot 10 kilometer rondom het bos is beperkt.
De grootste lokale belasters zijn het verkeer en overige sectoren waarbij je moet denken aan woningen (energieverbruik) en hobbyvee. Ook de poep en plas van honden zorgen voor een overmaat aan stikstof in het gebied. Omdat die niet via de lucht in het Ulvenhoutse Bos terechtkomen, meet de AERIUS Monitor dit niet.
Bovendien komt er ongeveer 40 procent stikstofneerslag uit het buitenland.
Ja, voor alle soorten bouwprojecten moeten stikstofberekeningen worden gemaakt bij de aanvraag van een omgevingsvergunning. Wanneer het niet is uitgesloten dat het project (significant) nadelige gevolgen heeft voor een Natura 2000-gebied, dan moet een natuurvergunning worden aangevraagd.
Ja, het rekenteam stikstof van de provincie Noord-Brabant neemt het effect van files op stikstofneerslag mee in hun berekeningen.
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) meet stikstofneerslag in heel Nederland, ook in de omgeving van het Ulvenhoutse Bos. Die metingen zijn onder meer terug te vinden in de AERIUS Monitor. De AERIUS Monitor biedt informatie over de totale stikstofneerslag op Natura 2000-gebieden in Nederland en toont aan waar deze neerslag vandaan komt. Het dichtstbijzijnde meetpunt van het RIVM in het Ulvenhoutse Bos ligt in het Mastbos. Op basis van de metingen van het RIVM berekent het rekenteam stikstof van de provincie Noord-Brabant de verwachte effecten van eventuele maatregelen.
Meer weten over de groenblauwe gebiedsgerichte aanpak
Wil je meer weten of heb je vragen, ideeën of tips? Wij horen het graag. Neem gerust contact op.