Veelgestelde vragen stikstof Ulvenhoutse Bos
We onderzoeken op dit moment welke maatregelen rondom de snelwegen een effectieve bijdrage hebben aan het verminderen van de stikstofneerslag op het Ulvenhoutse Bos.
Dit is een van de maatregelen die we aan het onderzoeken zijn. Uit de AERIUS Monitor blijkt namelijk dat de woningen dichtbij het bos een relatief grote bron zijn van de lokale stikstofneerslag in het bos. Bij te onderzoeken maatregelen kijken we ook naar mogelijkheden zoals het stoppen met of verminderen van het gebruik van aardgas. Ook nieuwe technieken op het vlak van verduurzaming nemen we mee.
Het effect van de bomenkap op de (lokale) stikstofopname is niet gemeten. Wel is het zo dat niet alleen bomen, maar ook andere planten CO2 vasthouden. Een grotere biodiversiteit (De verscheidenheid aan leven in een bepaald gebied) en herstel van het natuursysteem kan zelfs meer opleveren wat betreft stikstofopname.
Het grootste deel van de stikstofneerslag in het Ulvenhoutse Bos komt van ver weg. De landbouw speelt hier een grote rol in. Het aandeel van de landbouw in een straal tot 10 kilometer rondom het bos is beperkt.
De grootste lokale belasters zijn het verkeer en overige sectoren waarbij je moet denken aan woningen (energieverbruik) en hobbyvee. Ook de poep en plas van honden zorgen voor een overmaat aan stikstof in het gebied. Omdat die niet via de lucht in het Ulvenhoutse Bos terechtkomen, meet de AERIUS Monitor dit niet.
Bovendien komt er ongeveer 40 procent stikstofneerslag uit het buitenland.
Ja, voor alle soorten bouwprojecten moeten stikstofberekeningen worden gemaakt bij de aanvraag van een omgevingsvergunning. Wanneer het niet is uitgesloten dat het project (significant) nadelige gevolgen heeft voor een Natura 2000-gebied, dan moet een natuurvergunning worden aangevraagd.
Ja, het rekenteam stikstof van de provincie Noord-Brabant neemt het effect van files op stikstofneerslag mee in hun berekeningen.
We verkennen of we deze maatregel kunnen opnemen in het maatregelenpakket. Hiervoor moeten we nog meer onderzoek doen en deze mogelijke afsluiting bespreken met de direct aanwonenden en betrokkenen. We kijken hierbij naar wat het oplevert, met name op het terugdringen van de hoeveelheid stikstof en de verstoring in het bos. Maar net zo belangrijk zijn de nadelen van deze afsluiting. Er moet balans zijn tussen de kosten en de baten. We onderzoeken ook wat de afsluiting van de Huisdreef kan doen met andere verkeersstromen.
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) meet stikstofneerslag in heel Nederland, ook in de omgeving van het Ulvenhoutse Bos. Die metingen zijn onder meer terug te vinden in de AERIUS Monitor. De AERIUS Monitor biedt informatie over de totale stikstofneerslag op Natura 2000-gebieden in Nederland en toont aan waar deze neerslag vandaan komt. Het dichtstbijzijnde meetpunt van het RIVM in het Ulvenhoutse Bos ligt in het Mastbos. Op basis van de metingen van het RIVM berekent het rekenteam stikstof van de provincie Noord-Brabant de verwachte effecten van eventuele maatregelen.
Meer weten over de groenblauwe gebiedsgerichte aanpak
Wil je meer weten of heb je vragen, ideeën of tips? Wij horen het graag. Neem gerust contact op.